ביטוח חובה לרכב

ביטוח חובה לרכב נקבע כחוק בישראל המחייב כל בעל רכב לבטח את רכבו, כשחובתו לפי החוק היא לבטח את היושבים באוטו ואת הולכי הרגל ולא את הרכוש הקיים ברכב. ביטוח רכוש שנפגע בתאונה נקרא ביטוח מקיף מאחר וזוהי הרחבה מקיפה יותר של ביטוח החובה.

ביטוח חובה לרכב במדינת ישראל חובה על כל בעלי הרכב לבצע ביטוח רכב. ביטוח מסוג זה מכסה נזקי גוף שעלולים להיגרם בתאונה. אי ביצוע ביטוח מסוג זה עלול לגרור עונשים כבדים ואף לאישומים פליליים לבעל הרכב. חשוב שכל הנהגים יבינו את האחריות שלהם בכל הנוגע לביטוח רכב חובה ולוודא שהם מכוסים כראוי, את תעודת ביטוח החובה כל נהג חייב לשים ברכבו וכל שוטר בבדיקה משטרתית רגילה יכול לדרוש מן הנהג להציג לו את התעודה המעידה על ביטוח חובה לרכב שנמצא בתוקף, היום כבר יש אפליקציות ומערכות ענן שבהן ניתן לגבות את התעודה של הביטוח חובה לרכב וגם אותם ניתן להציג בפני שוטר.

פיצויים הכלולים בביטוח חובה לרכב

ביטוח חובה לרכב הוא חובה למי שנוהג. הוא מכסה פגיעות גוף שנגרמו לנהג, לנוסעים ולהולכי רגל עקב תאונה. ביטוח מסוג זה מסייע להבטיח שכל המעורבים בתאונה יקבלו פיצוי על כל נזק שנגרם לו עקב התאונה. חשוב לנהגים להבין איזה סוג של פיצויים נכללים בפוליסת ביטוח החובה שלהם לרכב כדי שיוכלו להיות מוכנים למקרה חירום. בנוסף, עדים לתאונה או בני משפחה קרובים יכולים לתבוע פיצויים בגין נזקים נפשיים שנגרמו להם כתוצאה מן התאונה על סמך אותו ביטוח חובה לרכב.

ישנם מספר יוצאים מן הכלל אשר אינם נכללים בתוך פוליסה של ביטוח רכב חובה ובמידה ונגרמה תאונה הקשורה אליהם הביטוח לא יכסה את נזקי הגוף והנפש הקשורים לתאונה. היוצאים מן הכלל הם:

1.נהגים אשר גרמו בכוונה תחילה לתאונה לא יהיו זכאים לקבלת פיצויים של ביטוח חובה לרכב לאחר התאונה

2.נהגים שלא קיבלו אישור לנהוג ברכב כמו לדוגמא במצב של רכב גנוב בו גם אם קרתה תאונה הנהג וגם הנוסעים לא זכאים לקבל שום פיצוי על סמך ביטוח חובה לרכב.

3.נהגים אשר נהגו ברכב ללא שיש להם רישיון נהיגה על פי חוק.

4.נהגים אשר השתמשו ברכב על מנת לבצע פשע כל שהוא לא יהיו זכאים לפיצויים של ביטוח חובה לרכב כתוצאה מתאונה שקרתה בדרך.

5.נהגים אשר השתמשו ברכב לתחרויות ספורט, בין אם הם תחרויות חוקיות ובין אם לא.

מהן ההגבלות לביטוח חובה לרכב ובאלו מקרים ביטוח חובה לרכב אינו תקף?

בדיוק כמו בפוליסות הביטוח המשלימות, גם ביטוח חובה לרכב יכול לכלול הגבלות שונות ובמידה והן קיימות הן יצוינו בתעודת ביטוח החובה של הנהג. חיוני להבין את ההגבלות שניתן לכלול בפוליסת ביטוח כזו, שכן הן יכולות לקבוע את סוג הכיסוי שתקבל. הגבלות אלו מתייחסות לרוב לזהות הנהג ולמטרה שלשמה הוא משתמש במכונית, כגון שימוש פרטי או מסחרי. ידיעת ההגבלות הללו יכולה לעזור לך לוודא שאתה מקבל את הכיסוי המתאים לצרכים שלך, הגבלות הקשורות לגילו של האדם אשר נוהג ברכב ועוד. במידה ונהג ברכב אדם שאינו מורשה לנהוג על פי חוקיו של אותו ביטוח רכב חובה הוא לא יהיה זכאי לקבלת פיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו במהלך נסיעתו.

הגדרת המונח "תאונה" עבור ביטוח החובה

ביטוח רכב חובה הינו ביטוח אשר מכסה מצב של תאונה ברכב מנועי. על פי הגדרת החוק, תאונה היא מצב בו נגרמו לנהג, ליושבים ברכב או להולכי רגל נזקי גוף או נפש בין אם זה בנסיעה ובין אם הרכב היה בעמידה. תאונות יכולות לקרות בכל זמן ובכל מקום, במיוחד כשאתה נוהג. כדי להגן על עצמך מהנטל הכלכלי של תאונה, חשוב להצטייד בפוליסת ביטוח רכב חובה. ביטוח מסוג זה מכסה מגוון תרחישים לרבות תאונות המתרחשות בזמן נהיגה, חנייה, כניסה או יציאה מהרכב, דחיפה או גרירה של הרכב, או אפילו התהפכותו. עם כיסוי מסוג זה, אתה יכול להיות בטוח שיטפלו בך בכל מקרה של אירועים בלתי צפויים במהלך הדרך. על פי החוק הזה, אפילו אדם שמועד על רכב שחונה שלא על פי חוק זכאי לפיצויים על סמך ביטוח חובה לרכב של אותו נהג.

ישנם כמה מקרים חריגים שאינם נכנסים לקטגוריה זו ודורשים פיצוי נפרד:

1.אנשים אשר נפגעו כתוצאה מפעולות איבה אינם זכאים לפיצויים על סמך ביטוח חובה לרכב אפילו אם הפגיעה התרחשה בתוך הרכב שלהם (פיגוע ירי, מכונית תופת וכד').

2.אנשים אשר נפגעו מרכב שחניה בצורה חוקית ובחניה מותרת לא יהיו זכאים לפיצויים על סמך ביטוח רכב חובה.

3.אנשים אשר ביצעו את התאונה בכוונה תחילה לא יהיו זכאים לקבלת פיצויים על סמך פוליסת ביטוח חובה לרכב.

4.אנשים אשר נפגעו בזמן שפרקו סחורה או טענו את הרכב בזמן שהוא עומד ומנועו של הרכב דומם.

5.אנשים אשר נפגעו במהלך טיפול של איש מקצוע ברכב.

Scroll to Top